Jaume Amat, Enric Genescà i Jordi Pons han pres possessió com a síndics de la Sindicatura de Comptes

BARCELONA, 18 de gener.- Jaume Amat i Reyero, Jordi Pons i Novell i Enric Genescà i Garrigosa han rebut avui de mans del president del Parlament, Ernest Benach, l'acte de nomenament com a síndics de la Sindicatura de Comptes de Catalunya, la institució encarregada de fiscalitzar el sector públic català.

La presa de possessió ha tingut lloc aquest matí al despatx d’audiències del president del Parlament, Ernest Benach, qui ha presidit l’acte. Entre les autoritats convidades a la sessió solemne de presa de possessió, ha assistit el conseller d’Economia i Finances, Antoni Castells –ell mateix va ser síndic de la Sindicatura de Comptes entre 1984 i 1989-, juntament amb els vicepresidents primer i segon del Parlament, Higini Clotas i Ramon Camp; el president de la comissió de la Sindicatura del Parlament, Lluís Corominas, i altres diputats i membres de la Mesa.

El síndic major de la Sindicatura de Comptes de Catalunya, Joan Colom, ha encapçalat la delegació de l’òrgan fiscalitzador, acompanyat del síndic Agustí Colom. Els síndics Alexandre Pedrós i Ernest Sena han excusat la seva presència per trobar-se en una reunió amb la resta de tribunals de comptes autonòmics sobre fiscalització del sector local.

Jaume Amat i Jordi Pons substitueixen en el càrrec Montserrat de Vehí i Jacint Ros Hombravella, respectivament. Aquest última ha format part del ple de la Sindicatura els darrers sis anys (va ser nomenada síndica el febrer del 2001). Ros, que també esgota mandat, va entrar a la Sindicatura a l’octubre del 2000.

Enric Genescà va ser nomenat síndic el febrer del 2004 a la mort del síndic Jordi Petit i Fontserè, el mandat del qual acabava l’any 2006. Genescà ha estat renovat per un nou mandat com a síndic de la Sindicatura de Comptes.

En el seu discurs, el president del Parlament ha felicitat els nous síndics i ha agraït la tasca feta pels seus predecessors en el càrrec. Benach ha destacat la “tasca fonamental” de la Sindicatura de Comptes com a eina de “control de qualitat democràtica” i ha afegit que l'òrgan fiscalitzador és garantia de “transparència, eficàcia, eficiència i gestió rigorosa”, paràmetres que, al seu entendre, contribueixen a enfortir “la implicació dels ciutadans amb els seus governants”.

Renovació parcial del ple D’acord amb la llei 6/1984, de la Sindicatura de Comptes, i les posteriors que la modifiquen, el ple de la Sindicatura de Comptes el formen set síndics -designats pel Parlament per un període de sis anys- i és renovat parcialment cada tres anys. El síndic major és proposat pel ple d’entre els seus membres i és designat pel president de la Generalitat.

A banda dels tres síndics que han pres possessió avui, la resta, Agustí Colom, Alexandre Pedrós i Ernest Sena, tenen mandat fins a l’any 2010, ja que van ser nomenats el 2004, juntament amb el síndic major, Joan Colom.

En acabar l’acte del Parlament, els síndics s’han incorporat ja als seus despatxos a la seu de la institució, a la Vila Olímpica. Un proper ple haurà d’aprovar la nova distribució interna de tasques i assignar-los les àrees de fiscalització de les quals seran responsables.