EURORAI aplega 170 experts en auditoria pública en un congrés sobre la col·laboració pública i privada en la gestió dels serveis públics

El síndic major, Joan Colom, cedeix la presidència de l'organització europea de tribunals de comptes regionals en una assemblea celebrada a Crans-Montana (Suïssa)

BARCELONA, 24 d’octubre de 2007.- La Sindicatura de Comptes de Catalunya ha participat en un congrés sobre la col•laboració pública i privada en la gestió dels serveis públics que ha organitzat a Crans-Montana (Suïssa) l’associació europea de tribunals de comptes regionals (EURORAI) en col•laboració amb l’òrgan fiscalitzador de la regió del Valais, que ha assumit la presidència d’EURORAI fins a l’any 2010.

El congrés, celebrat els dies 21 i 22 d’octubre al Centre de Congressos de Crans-Montana, ha aplegat uns 170 experts en auditoria pública d’entitats fiscalitzadores de diferents països europeus, amb una important representació de les repúbliques de l’Est, singularment Rússia, Lituània i Crimea (Ucraïna), que han debatut sobre “L’auditoria davant les noves formes de finançament i de delegació dels serveis públics”, l’anomenat Public Private Partnership (PPP).

En representació de la Sindicatura de Comptes de Catalunya, han assistit al congrés el síndic major, Joan Colom, els síndics Alexandre Pedrós, Agustí Colom i Ernest Sena, i quatre membres del personal auditor de la institució. Dues auditores-supervisores de la Sindicatura han participat com a ponents amb una presentació sobre “Les formes de col·laboració pública i privada a Catalunya. Incidència en els treballs de fiscalització”.

EURORAI també ha celebrat a Crans-Montana l’Assemblea General trianual que, d’acord amb els estatuts, ha de renovar la presidència i el Comitè Directiu de l’organització, encapçalat pel síndic major de la Sindicatura de Comptes de Catalunya, Joan Colom, des del 18 d’octubre de 2004, quan va ser designat per al càrrec per un període de tres anys.

En el marc de l’assemblea celebrada el 23 d’octubre a Crans-Montana, Colom ha cedit la presidència d’EURORAI al suís Christian Melly, president de la Inspecció de Finances del Cantó del Valais. Colom, no obstant això, continuarà formant part del Comitè Directiu d’EURORAI com a representant dels òrgans de control espanyols, juntament amb el síndic Alexandre Pedrós, que també ha renovat com a membre suplent de la direcció.

En el discurs de balanç com a president d’EURORAI, Colom ha destacat la campanya impulsada per donar a conèixer l’organització i ha subratllat que el creixement d’EURORAI ha estat significatiu en els últims tres anys, amb la incorporació de 12 nous membres i l’obertura als països de l’Europa central i oriental, entre els quals hi ha Polònia, Rússia, Ucraïna, Lituània, Eslovàquia, Eslovènia i Xipre.

En aquest sentit, l’Assemblea General d’EURORAI ha ratificat l’adhesió dels nous membres aprovats pel Comitè Directiu durant aquest darrer mandat, i que donen entrada a nous representants d’Àustria (Tirol i Salzburg); Espanya (Astúries); Països Baixos (Amsterdam); Regne Unit (Gal·les); Rússia (Rostov i la República de Tatarstan), i Suïssa (Ginebra). Com a nous membres associats, EURORAI ha incorporat Xipre, Wroclaw i Taimyr, i Lituània com a observador.

Cinquè seminari

Aquest és el cinquè seminari tècnic que organitza EURORAI en els últims tres anys. Durant la presidència del síndic major de la Sindicatura de Comptes de Catalunya, l’Organització Europea de les Institucions Regionals de Control Extern del Sector Públic ha celebrat en aquest període jornades tècniques sobre la fiscalització dels centres d’ensenyament (Karlsruhe); les obres públiques (Zurich); el deute públic (Wroclaw) i la fiscalització orientada a l’anàlisi de riscos (Portsmouth).

El tema de debat del seminari de Crans-Montana ha estat dedicat a les noves fórmules de col·laboració pública i privada utilitzades per les administracions públiques per finançar la millora de les infraestructures, que en terminologia econòmica s’anomenen Public Private Partnership (PPP). Les PPP sorgeixen de la necessitat de les administracions d’augmentar les inversions en infraestructures sense que tingui un impacte en el déficit públic, i són un recurs cada vegada més utilitzat pels governs d’arreu d’Europa, i també per l’Administració de la Generalitat, que a través de GISA ha licitat diversos projectes finançats amb participació privada.